سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای تالکین

 

   

                tolkien
دنیایی که تالکین در کتابهایش خلق کرده، بر خلاف چیزی که خیلی از ما خیال می کنیم، محدود به کتاب ارباب حلقه ها و حتی ”سرزمین میانه“، جایی که داستان ارباب حلقه ها در آن اتفاق می افتد،‌ نیست. اسم دنیا یی که او خلق کرده، آردا است. آردا یک تاریخ چندین هزارساله دارد که از چند دوره ی تاریخی تشکیل شده. داستان آردا از آغاز خلقتش توسط خداوند، تا سالیان بعد به طور پراکنده در کار های تالکین روایت شده؛ مثلا ارباب جلقه ها و هابیت در اخرین دوران های تاریخ آردا اتفاق می افتند. همین طور خیلی از شخصیت ها ی داستان هم برای خودشان یک پیشینه و گذشته ی اساسی و مفصل دارند که جایی در یکی از کتاب های تالکین نقل شده. برای این که بزرگی قضیه دستتان بیاید به این دو لینک سر بزنید:
در ”دایرةالمعارف آردا“  تمام موحودات، ‌گونه ها، شخصیت ها و وقایع اینجا برای خودشان یک مدخل دارند. موقعیتشان در بردار دوره های تاریخی آردا هم نشان داده شده.
این یکی پر از نقشه های قسمت های مختلف دنیای تالکین است.(تالکین عادت داشت برای خودش نقشه های آردا را می کشید)

    
چیزی که این زیر می خوانید ، معرفی واقعا مختصر انواع گونه های دنیای آردا ست. جادوگرها؛جادوگرها در واقع موجوداتی هستند به نام مایار (Maiar)  که رتبه‌شان از والارها پایین‌تر است. آن‌ها به شکل انسان درآمده‌اند و به سرزمین میانه فرستاده شده‌اند (یک جور پیامبر) تا به مردم در مقابل سائورون کمک کنند. آن‌ها به این دلیل که به صورت مادی و به شکل آدم‌ها درآمده‌اند قدرت محدودی دارند و اصولاً وظیفه‌شان سازماندهی ساکنان سرزمین میانه و ایجاد انگیزه‌ در آن‌ها برای مقاومت در برابر سائورون است. در فیلم دو جادوگر نقش عمده‌ای دارند. سارومان و گندالف.
الف‌ها؛الف‌ها فرزندان خالق آردا هستند. آن‌ها شمایلی شبیه به انسان‌ها دارند اما بعضی خصوصیات کاملاً متفاوت با آن‌ها دارند. مهم‌ترین ویژگی آن‌ها فناناپذیری‌شان است. آن‌ها تا زمانی که دنیا پایدار باشد زنده‌اند. دید خیلی قوی هم دارند و بهتر از هر موجود دیگری می‌توانند فاصله‌های دور را ببینند. الف‌ها هم نژادهای مختلف دارند. مثل الف‌های لوتلورین که گالادریل‌ ملکه‌ی آن‌ها است و الف‌های ریوندل که تحت فرماندهی الروند هستند. الف‌ها پوست روشنی دارند، گوش‌هایشان از انسان‌ها بزرگ‌تر است و اصولاً موجودات عاقلی هستند.
انسان‌ها؛آن‌ها فرزندان کوچک‌تر خالق به شمار می‌روند و جوان‌ترین گونه در جهان آردا (البته اگر هابیت‌ها را به شمار نیاوریم). به انسان‌ها نعمت مرگ داده شده و بنابراین جزو موجودات فانی محسوب می‌شوند. آراگورن، برومیر، فارامیر و تئودن جزو انسان‌های شناخته‌شده و معروف کتاب‌ها هستند. مهم‌ترین سرزمین‌های انسان‌ها یکی گوندور است و دیگری روهان.
هابیت‌ها؛موجودات فانی کوتاه‌قدی که شباهت‌های زیادی به انسان‌ها دارند. هابیت‌ها قدکوتاه هستند و بلندترینشان به زحمت ممکن است به چهار فوت برسد. آن‌ها عموماً در شمال و شمال‌غرب سرزمین میانه زندگی می‌کنند. پاهای پشم‌آلوده با پوست زبر دارند، در سوراخ‌های زمین زندگی می‌کنند و ید طولایی در خورد و خوراک و آواز خواندن و الکی خوش بودن دارند. بیلبو و فرودو بگینز، مری و پیپین و سام گنگی مهم‌ترین هابیت‌های سه‌گانه به شمار می‌روند. گالوم هم زمانی از این نوع بوده.
دورف‌ها؛دورف‌ها موجوداتی سرسخت و مرموز هستند و طبیعتشان با الف‌ها و انسان‌ها و هابیت‌ها کاملاً متفاوت است. با این که زود با موجودات دیگر دوست می‌شوند اما در عین حال عبوس و مغرورند. معروف است خیلی زود مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند و بیش‌ترین توانایی‌شان در کار با سنگ و فلز است. معدن‌های خزد دوم و موریا مهم‌ترین محل سکونت آن‌ها است. قدکوتاه هستند و ریش بلندی هم دارند. در داستان گیملی نمونه‌ی یک دورف واقعی به شمار می‌رود. آن‌ها هم موجوداتی فانی هستند؛ اما معمولاً بیش‌تر از انسان‌ها عمر می‌کنند (حدود 250 سال).
اورک‌ها ؛به سربازان دشمن معروفند. اکثر سپاه سائورون و بعدها سارومان از این موجودات تشکیل شده. موجوداتی قوزی، سیاه‌چرده و به غایت زشت‌رو که از نور خورشید وحشت دارند و شب‌ها از سایه بیرون می‌آیند؛ اما بعضی از انواع اورک‌ها وجود دارند که در نور هم می‌توانند ظاهر شوند. (به آن‌ها اوروک‌های می‌گویند) این نظر وجود دارد که اورک‌ها از نژاد الف‌ها هستند و سائورون آن‌ها را در اختیار خود گرفته و خدمتگزار خودش کرده.

http://masihaa.persianblog.com/