سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پی‌پی جوراب‌بلنده

پی‌پی جوراب‌بلنده (Pippi L?ngstrump) نام شخصیتی داستانی است در یک‌رشته از داستان‌ها نوشته آسترید لیندگرن.
پی‌پی در این داستان‌ها دختربچه? نه‌ساله‌ای است که کاملاً مستقل و بدون والدین به‌سر می‌برد. رفتار او کاملاً متفاوت با هم‌سنانش است و شخصیتی جسور و نیرویی فوق‌العاده دارد به‌طوری‌ که اسب خود را یک‌دستی بلند می‌کند. او مرتباً بزرگسالان خودخواه را استهزاء یا "خیط" می‌کند و این رفتارش معمولاً برای کودگان خواننده سرگرم‌کننده است.
چهار کتاب اول پی‌پی در سال‌های ???? تا ???? منتشر شدند و پنج کتاب دیگر هم از ???? تا ???? به این سری افزوده‌شد. دو داستان نهایی در سال‌های ???? و ???? به چاپ رسیدند. کتاب‌های پی‌پی جوراب‌بلنده به شمار زیادی از زبان‌ها ترجمه شده.

پی پی جوراب بلنده نخستین کتاب از مجموعه داستان‌های پی پی جوراب بلنده برای اولین بار در سال 1945 به چاپ رسید و امروز داستان‌های پی پی جوراب بلنده به بیش از 70 زبان زنده دنیا ترجمه شده و در بیش از 100کشور دنیا بارها به چاپ رسیده است.
موضوع داستان‌های پی پی جوراب بلنده عمدتا متاثر از ماجراها، خاطرات و افکار نویسنده در دوران کودکی او بوده است. شخصیت پی پی جوراب بلنده نیز دختر 9 ساله ای است که به تنهایی همراه با یک اسب و یک میمون در یک خانه قدیمی زندگی می‌کند. او دختری بی باک، آزاد از آداب و عقاید دست و پاگیر محدود کننده اطرافیان و به گونه‌ای غیر عادی قوی بنیه است.
    لیندگرن که خود شیفته شخصیت پی پی بود، درباره او طی مصاحبه ای گفته است: «اسم پی پی را گذاشتیم، برای این که یک کمی خنگ و خل به گوش برسه و بچه عجیب و غریبی به نظر بیاد. پی پی یک دختر کوچکی بود که قدرتی داشت ولی ازش سوء استفاده نمی کرد. من با تمام وجودم احساس می کنم که قدرت یک پدیده وحشتناکی است و به ندرت انسان هایی پیدا می شوند که قدرت داشته باشند ولی ازش سوء استفاده نکنند، اما پی پی برای من نمونه تمام عیار کودک درونی بود که ما در خودمان می کشیم.»
    پی پی حالا نزدیک به پنجاه سال دارد و تا به حال بیش از23 نسخه سینمایی و انیمیشن بر اساس آن ساخته شده که کودکان را در سراسر جهان با این موجود شیرین آشنا کرده است.
. انتشارات Sjoengren Raben & که طی چند سال اخیر انتشار آثار این نویسنده را به عهده دارد، به واسطه انتشار مجموعه داستان های پی پی تبدیل به یکی از قدرتمندترین ناشران ادبیات کودک در سراسر اروپا شده است،تا امروز تنها داستان های پی پی بیش از 270 بار در سوئد تجدید چاپ شده است، بسیاری از کودکان سوئدی پیش از شروع مدرسه با پی پی و داستان هایش مانوس می شوند.داستان های پی پی جوراب بلند به 60 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و نویسندگان بسیاری با الهام از این شخصیت دست به خلق کاراکترهای اینچنینی زده اند.
 ناشر این کتاب گردش مالی این کتاب را طی این سال ها درست به اندازه تمام هزینه ای می داند که دولت سوئد صرف حمایت از ادبیات کودک کرده است.
آسترید لیندگرن، نویسنده و خالق این شخصیت افسانه‌ای بیشتر این داستان‌ها را برای دختر ناتوان و بیمارش که در بستر بیماری بود، خلق کرده است.او در طول زندگی اش به دلیل تلاش‌های حمایت‌گرانه‌اش از حقوق کودکان، حفاظت و حمایت از طبیعت و مخالفت با خشونت به ویژه نسبت به کودکان و حیوانات، برنده جوایز بین المللی متعدد شده است. او همچنین دومین برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در ادبیات کودک و نیز کاندید دوم برای جایزه نوبل بوده است.