سفارش تبلیغ
صبا ویژن

على اشرف درویشیان: داستان نویس و پژوهشگر درادبیات عامه

   على اشرف درویشیان 

علی اشرف درویشیان در 3 شهریور 1320 در کرمانشاه متولد شد. پس از تحصیل در دانشسرا، به تدریس در مدارس روستاهای گیلان غرب و شاه‌آباد غرب پرداخت که فضای فقر زده‌ی این مناطق، بعدها در اکثر آثار داستانی او بروز یافت.
او بعدتر به تهران آمد و در رشته‌ی ادبیات ادامه‌ی تحصیل داد. پیش از انقلاب 57، چند بار به علت فعالیت‌های سیاسی به زندان افتاد و نخستین داستان‌هایش را در همانجا نوشت.
از او چندین مجموعه داستان و رمان منتشر شده که اکثرا با اقبال خوانندگان مواجه شده و به چاپ‌های متعدد رسیده است. همچنین مجموعه‌یی به نام «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» را در دست تنظیم دارد که تا کنون ده جلد از آن منتشر شده است.
???? تولد در کرمانشاه
???? فارغ التحصیل از دانشسراى عقیدتى کرمانشاه وآموزگارى در روستاهاى کردنشین گیلانغرب و شاه آبادغرب
???? فارغ التحصیل از دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسى و روانشناسى تربیتى و از دانشسراهایى در رشته مشاوره و راهنمایى تحصیلى
???? چاپ صمد جاودانه شد در مجله جهان نو
???? آغاز دستگیرى ها و زندان در سه نوبت به مدت ? سال
???? چاپ مجموعه داستان هاى از این ولایت وآبشوران با نام مستعار لطیف تلخستانى و داستان هاى کودکان و نوجوانان : ابر سیاه هزار چشم وگل طلا و کلاش قرمز.
???? آزادى از زندان و چاپ مجموعه داستان هاى فصل نان و همراه  آهنگهاى بابام
???? چاپ رمان سلول ?? ، یازده شماره کتاب کودکان و نوجوانان و سه شماره نقد و بررسى ادبیات کودکان
???? چاپ کتاب افسانه ها و متل هاى کردى
???? چاپ رمان چهار جلدى سال هاى ابرى
???? چاپ مجموعه داستان هاى «درشتى»
???? عضویت در کمیته تدارکات براى تشکیل مجمع عمومى کانون نویسندگان ایران همراه با محمد جعفرپوینده ، کاظم کردوانى، منصور کوشان، هوشنگ گلشیرى، محمد مختارى و محمود دولت آبادى.
???? سفر به اروپا به دعوت کانون نویسندگان نروژ و سخنرانى در اسلو، استکهلم ، لندن، پاریس ، برلین، فرانکفورت ، آمستردام ، کلن.
???? سفر به سوئد به دعوت انجمن کودکان و نوجوانان سوئد.
???? سفر به نروژ به دعوت کانون مترجمین نروژ و دانشگاه نروژ بخش زبان شناسى براى دریافت جایزه ترجمه داستان  « نان و نمک براى پر طاووس» از مجموعه «درشتى» که در بین ??? داستان کوتاه از سراسر جهان رتبه اول شده بود.
???? سفر به ترکیه به دعوت کانون نویسندگان ترکیه و سخنرانى در دانشگاه هاى آنکارا و استانبول.
???? عضویت در کمیته بم وابسته به کانون نویسندگان ایران همراه با خانم سیمین بهبهانى و آقایان ، حافظ موسوى و امیرحسن چهل تن ، براى ساختن دانشکده معمارى براى بم.
آثار على اشرف درویشیان به زبان هاى: فرانسه، آلمانى، انگلیسى، عربى، کردى، ترکى، ارمنى، روسى، سوئدى، نروژى و اخیراً به زبان فنلاندى ترجمه شده است.
سایر آثار: فرهنگ افسانه هاى مردم ایران در ?? جلد همراه با رضا خندان مهابادى .
فرهنگ کردى کرمانشاهى، خاطرات صفرخان ، یادمان صمد بهرنگى، داستان هاى محبوب من در هفت جلد همراه با رضا خندان مهابادى، از ندار تا دارا، شب آبستن است (چاپ در سوئد) ، کتاب بیستون.