سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیدگاه های فیروز زنوزی جلالی نویسنده معاصر پیرامون هنر وادبیات

 

      

?

غرب از هنر و ادبیات استفاده وسیع تبلیغاتی می کند / اطلاعات دینی نویسندگان ما بیشتر از افراد عامی نیست /
 پاسخ به اهانت به مقدسات اسلامی باید با ابزار های فرهنگی و هنری داده شود و اهل قلم و روشنفکران در این زمینه باید رویکرد متفاوتی با افراد عامه داشته باشند .
وقتی  مقدسات مسلمانان مورد تعرض قرار بگیرد ، مسلما به مهمترین اصل و اصولشان توهین شده که باید از آن دفاع کنند
اولین خواسته اهل قلم و هنرمندان دفاع قاطع از اصول معنوی است ، یعنی پرداختن به وجوه معنوی و روح انسانی که باعث تعالی افکار مخاطبانشان خواهد شد . 
یکی از ویژگیهای اصلی اهل قلم و نویسندگان مسئله تعهد آنهاست و این تعهد درهمین جا شکل گرفته و خود را نشان می دهد ، امروزه غربی ها ازهنرو ادبیات استفاده های وسیع تبلیغاتی می کنند و حتی با ابزار ادبیات و هنر در افکارعامه رسوخ کرده و وجوه منفی خود را به شکلی باورپذیرمتجلی می کنند .
 خاصیت هنر، انعطاف پذیری آن است که درهرسو می تواند گسترش پیدا کند و طبیعتا ما نیزباید ازاین ابزاراستفاده بهینه کنیم ، شاعر و نویسنده باید با روش خود وغیرمستقیم ازباورخود دفاع  کند چرا که انتقال هنر از روش غیرمستقیم امکان پذیراست .
یکی ازعلت ها مهجور بودن زبان فارسی است ، علت دیگر به ظریف و شکننده بودن این عرصه باز می گردد و علت دیگر فراموش کردن تحقیق در ادبیات است ، تحقیق یک مسئله اساسی است که من متاسفانه ادبیات خودمان را خالی از این موضوع می بینیم ، چرا که برای هر اثری احتیاج به تحقیق داریم که ما درادبیاتمان دچار فقر آن هستیم .
 اطلاعاتی که یک نویسنده از اصول دینی دارد همان قدراست که یک فرد عامی می داند طبیعتا وقتی ما می خواهیم وارد یک عرصه جدی شویم باید یک تحقیق جدی نیزداشته باشیم به همین علت باید وقت بگذاریم و برای وقت هم باید شخص ازنیازهای مادی تامین باشد تا فراغت فکرداشته باشد و تمام این فاکتور ها دست به دست هم می دهند و منجر به این می شود ادبیات دلخواه و مورد انتظار ما به وجود نیاید .
 انعکاس مسائل هنری از نظر زمان احتیاج به تحلیل دارد تا وقتی که این مسائل جا بیافتد یعنی این موج و پاسخ به توهین غربی ها ، در عرصه ادبیات مقداری دیرتر از مسائل دیگر خود را نشان می دهد .

?

 " ادبیات داستانی " قادر است به مبارزه با تبلیغات ضد ایرانی برخیزد
 نسل امروز نیازمند ادبیاتی تحلیلگر در زمینه دفاع مقدس می باشد .
هنوزباید به ادبیات دفاع مقدس پرداخت ، البته نه از جنس ادبیاتی که از پیش سراغ داریم بلکه ادبیاتی تحلیلی که صرفا شعاری و یک بعدی نباشد ، هرچند متاسفانه امروزه این نوع از ادبیات باعث وازدگی خوانندگان شده است .
 ما با نسلی که هزاران سوال درذهن دارد رو به روئیم ، ادبیات ما باید ادبیاتی تحلیلی باشد به دلیلی که نسل جوان امروز از مسائل و آورد و بردهای جنگ خبری ندارد ، بنابراین در ذهن خود با ابهامات و سوالات زیادی مواجه است ، مثلا می خواهد بداند معنی شهادت چیست و چرا باید شهید شد ؟ در نتیجه این سوالات احتیاج به تحلیل دارد و یک ادبیات تحلیلی نیز نیاز است که بتواند سوالات نسل جوان را درک کند و با هوشمندی آنها را پاسخ دهد .
 وقتی صحبت ازادبیات تحلیلی به میان می آید ، در نتیجه نویسندگان حرفه ای نیز باید وارد این عرصه شوند ، چرا که یک نویسنده عام و با اطلاعات دم دستی نمی تواند این موقعیت را برای مخاطبان تحلیل کند بنابراین این نویسنده باید یک نویسنده خوب و آگاه مند باشد .
دررابطه با انعکاس ادبیات دفاع مقدس درخارج کشورباید گفت  متاسفانه ما تنها یک مصرف کننده هستیم ، در حالی که ما هم باید بتوانیم صادرکننده باشیم ، مثلا طی سفری که به حلب داشتم  با نویسندگان حلبی مواجه شدم که تشنه دانستن در مورد ادبیات ما بودند که متاسفانه چنین  امکانی در آنجا فراهم نبود ، درحالی که مثلا در زمینه داستان کوتاه با آثار شاخص و قوی روبه رویم .
نویسندگان ما قابلیت جهانی شدن دارند و می توانند مطرح شوند و تا زمانی که آثارشان ترجمه نشود ، این امکان فراهم نمی آید و آثارهمین جا می ماند و می پوسد مانند آب زلالی که می ماند و می گندد . مانند داستان سفر به گرای 270 درجه که بعد از ترجمه مورد توجه بسیار قرارگرفت و حتی به ساختن فیلم هم منجر می شود اما اگر ترجمه نمی شد یک اثر ناشناخته باقی می ماند و ...
ادبیات داستانی ما اگربا همین شگرد " تحلیل شدن " پیش رود و با فرهنگ ما عجین شود و تمام ابعاد دفاع مقدس را بشکافد ، جایی برای سوء استفاده صهیونیست ها و امریکایی ها برای نام بردن از خشونت و جنگ در کشورما باقی نمی گذارد ، درغیراین صورت جهان با این تبلیغات ضد ایرانی بر باورغلط خود باقی خواهد ماند . ????/??/?? 

فیروز زنوزی جلالی، نویسنده و منتقد، رمانهای احمد محمود را با عنوان «باران بر زمین سوخته» نقد کرد. این کتاب در 600 صفحه  از سوی نشر تندیس عرضه شده است
«توپ پاشنه، سمت ساعت 2» عنوان اثردیگر زنوزی است که در 80 صفحه از سوی واحد قصه و رمان حوزه هنری منتشر خواهد شد . این اثر، داستانی واقعی در مورد جنگ و  واحد های شناور نیروی دریایی است که  به  صورت  داستان بیان شده، این وقایع در اروند رود اتفاق می‌افتد .

 خبرگزاری مهر
http://www.mehrnews.ir/fa/NewsPrint.aspx?NewsID=383814